Πλάσματα του Θεού: Υπόθεση Παπέν – Θέατρο Altera Pars
Βασισμένη στην αληθινή ιστορία των αδελφών Παπέν, των δύο αδερφών που διέπραξαν ένα από τα πιο στυγερά εγκλήματα του 20ού αιώνα, η παράσταση «Πλάσματα του Θεού: Υπόθεση Παπέν» σίγουρα αφήνει το στίγμα της και αποτελεί μια από τις καλύτερες προτάσεις της σεζόν. Προσωπικά, με εντυπωσίασε με την πολυεπίπεδη προσέγγισή της, τόσο σκηνοθετικά όσο και υποκριτικά. Ο Πέτρος Νάκος δημιουργεί μια ατμόσφαιρα που αναδεικνύει τις ψυχολογικές διακυμάνσεις των χαρακτήρων, ενώ παράλληλα στήνει μια κριτική για τις ταξικές διαφορές και την καταπίεση της εποχής. Η χρήση του φωτισμού και της μουσικής ενισχύουν τον δραματικό τόνο, ενώ το σκηνικό υποστηρίζει τον ψυχολογικό εγκλωβισμό των χαρακτήρων. Έτσι, κατορθώνει να κρατήσει τον θεατή σε μια συνεχή ένταση, ταλαντευόμενο μεταξύ συμπάθειας και αποστροφής για όλα τα πρόσωπα της ιστορίας.
Ηθοποιοί
Οι 4 γυναίκες ηθοποιοί της παράστασης αναδεικνύουν με εξαιρετικό τρόπο το ψυχολογικό βάθος των ρόλων τους, δημιουργώντας ένα σύνολο που αποπνέει ένταση, πάθος και ανθρώπινη τραγικότητα.
Η Αγγελική Κοντού, ως η μεγαλύτερη από τις δύο αδερφές, ενσαρκώνει με δεξιοτεχνία τη σκοτεινή εσωτερική της σύγκρουση. Η παρουσία της πάνω στη σκηνή γεμίζει τον χώρο με μια αίσθηση δυναμισμού, καθώς καταφέρνει να αποδώσει τόσο τη σιωπηλή απελπισία όσο και τη θανάσιμη αποφασιστικότητα του χαρακτήρα της.
Η Αιλιάνα Μαρκάκη (νεότερη αδερφή) προσδίδει στον ρόλο της έναν συνδυασμό αθωότητας και εσωτερικής έντασης, συμβολίζοντας την πιο ευάλωτη και καταπιεσμένη πτυχή της θηλυκότητας. Η ερμηνεία της αναδεικνύει τις αντιθέσεις και τα κοινά στοιχεία ανάμεσα στις δύο αδερφές.
Η Άντα Κουγιά, στον ρόλο της κόρης, καταφέρνει να αποδώσει την αθωότητα του χαρακτήρα της, φέρνοντας στο προσκήνιο τη σύγκρουση ανάμεσα στη νεανική της αφέλεια και την πίεση των οικογενειακών και κοινωνικών καταστάσεων που τη συνθλίβουν. Η ερμηνεία της είναι γεμάτη εσωτερική ένταση, με μικρές, διακριτικές κινήσεις που αποκαλύπτουν το βάθος των συναισθημάτων της. Καταφέρνει να αποτυπώσει με ακρίβεια την εύθραυστη ψυχολογία του χαρακτήρα της και συμβάλλει καθοριστικά στη δραματική εξέλιξη της παράστασης.
Τέλος, η σπουδαία και αγαπημένη Μίνα Χειμώνα αποδίδει τον ρόλο της μητέρας με εξαιρετική ακρίβεια και βάθος. Η ερμηνεία της αναδεικνύει την αυστηρότητα και τον συντηρητισμό της μικροαστικής τάξης, ενώ παράλληλα φανερώνει τη σκληρότητα και την καταπιεστική φύση της μητρικής εξουσίας. Ο ρόλος της φέρει τις μεγαλύτερες κοινωνικές και ηθικές αντιφάσεις της παράστασης, και η ηθοποιός καταφέρνει να τις αποδώσει με επιβλητική σκηνική παρουσία.
H ιστορία
Οι αδελφές Παπέν το Φλεβάρη του 1933 γίνονται πρωτοσέλιδο στις γαλλικές εφημερίδες, αφού ομολογούν ότι σκότωσαν την κυρία τους και την κόρη της, έπειτα από επτά χρόνια που βρίσκονταν στην υπηρεσία τους, κατακρεουργώντας τα πτώματά τους. Η δίκη που ακολουθεί συγκεντρώνει και πάλι τα φώτα της δημοσιότητας, ενώ η γαλλική κοινωνία διχάζεται ανάμεσα σε εκείνους που ζητούν την παραδειγματική τιμωρία των Παπέν κι εκείνους που προσπαθούν να τις δικαιολογήσουν. Στο μεταξύ η αποκάλυψη πως η Λέα και η Κριστίν Παπέν είχαν αιμομικτική σχέση συσκοτίζει ακόμη περισσότερο την υπόθεση, και προκαλεί πρωτόγνωρο σοκ στην κοινωνία της εποχής.
Ψυχιατρική και εγκληματολογία προσπαθούν μέχρι σήμερα να δώσουν πειστικές ερμηνείες στο έγκλημά και να φωτίσουν τα κίνητρα τους. Ήταν έγκλημα ταξικής εκδίκησης; Ήταν ένα ξέσπασμα ψυχωσικού επεισοδίου; Υπήρχαν σεξουαλικές προεκτάσεις σε αυτό; Διάσημοι φιλόσοφοι, συγγραφείς, επιστήμονες και καλλιτέχνες, όπως ο Σάρτρ, η Σιμόν ντε Μπουβουάρ, ο Λακάν κ.ά. ασχολήθηκαν με την υπόθεση, προσπαθώντας να τις γνωρίσουν, να τις κατανοήσουν, να τις δικαιολογήσουν. O Ζαν Ζενέ μάλιστα θα γράψει το δημοφιλέστερο θεατρικό του έργο του, τις «Δούλες» εμπνευσμένος από την ιστορία τους. Ωστόσο παρά τον αποτροπιασμό που προκαλούν οι πράξεις τους, ακόμη και το δικαστικό σύστημα στάθηκε με μια παράδοξη επιείκεια, με μια λανθάνουσα συμπάθεια απέναντί τους. Ίσως γιατί,πίσω απ’ την παράδοξη αυτή συμπάθεια, κρύβεται η συλλογική ενοχή μιας κοινωνίας, για το τέρας που εξέθρεψε και στο τέλος της επιτέθηκε με ανεξέλεγκτη μανία.
Συντελεστές
Δραματουργία-σύνθεση κειμένων: Altera Pars
Σκηνοθεσία- Φωτισμοί: Πέτρος Νάκος
Σκηνικά-Κοστούμια: Altera Pars
Σύνθεση μουσικής: Νίκος Κριτσέλης
Μουσική επιμέλεια: Aγγελική Κοντού – Πέτρος Νάκος
Επιμέλεια κίνησης: Eλβίρα Μπαρτζώκα
Eπεξεργασία ήχων: Διονύσης Μανιώτης
Στίχοι τραγουδιού: Γεωργία Δρακάκη
Φωτογραφίες: Eλπίδα Μουμουλίδου
Επικοινωνία: Cald / Le Canard qui Parle
Παραγωγή: Altera Pars
Παίζουν: Mίνα Χειμώνα, Αγγελική Κοντού, Άντα Κουγιά, Αιλιάνα Μαρκάκη
Πληροφορίες
Παραστάσεις: Κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00, θέατρο Altera Pars (Μεγ.Αλεξάνδρου 123, στάση μετρό: Κεραμεικός)
Εισιτήρια: 16€ (Κανονικό), 12€ (Φοιτητικό/Ανέργων/ΑΜΕΑ/Ομαδικό για γκρουπ άνω των 10 ατόμων), 8€ (Aτέλειες ΣΕΗ)
Ισχύει προσφορά 1+1 εισιτήριο COSMOTE DEALS FOR YOU από 7/10
Κρατήσεις εισιτηρίων more.com και τηλεφωνικά στο 210 3410011
Για περισσότερες πληροφορίες/συνεντεύξεις κ.λπ., επισκεφθείτε την ιστοσελίδα: https://alteraparstheater.gr/project/plasmata-tou-theou-ypothesi-papin/